Allmänna villkor

Artikel 1 – Definitioner

I dessa villkor avses med:

Ångerfrist: den period inom vilken konsumenten kan utöva sin ångerrätt.

Konsument: den fysiska personen som inte agerar i utövningen av yrke eller affärsverksamhet och som ingår ett distansavtal med näringsidkaren.

Dag: kalenderdag.

Löpande avtal: ett distansavtal som gäller en serie produkter och/eller tjänster, där leverans- och/eller köpskyldigheten är fördelad över tiden.

Hållbart medium: varje verktyg som möjliggör för konsumenten eller näringsidkaren att lagra information som riktas till dem personligen på ett sätt som möjliggör framtida referens och oförändrad reproduktion av den lagrade informationen.

Ångerrätt: konsumentens möjlighet att inom ångerfristen frånträda distansavtalet.

Näringsidkare: den fysiska eller juridiska personen som erbjuder produkter och/eller tjänster på distans till konsumenter.

Distansavtal: ett avtal som ingås inom ramen för ett organiserat system för distansförsäljning av produkter och/eller tjänster, där uteslutande en eller flera tekniker för distanskommunikation används fram till avtalets ingående.

Teknik för distanskommunikation: en metod som kan användas för att ingå ett avtal utan att konsumenten och näringsidkaren befinner sig i samma fysiska rum samtidigt.

Allmänna villkor: dessa allmänna villkor för näringsidkaren.


Artikel 2 - Näringsidkarens identitet

Handelsnamn: NordicHaven
Adress: På begäran, Nederländerna.
Organisationsnummer (Chamber of Commerce): På begäran
Momsregistreringsnummer: NL866477597B01
E-postadress: info@nordic-haven.se


Artikel 3 – Tillämpning

Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från näringsidkaren och för varje distansavtal och beställning mellan näringsidkaren och konsumenten.

Innan distansavtalet ingås ska texten till dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är rimligt möjligt, ska konsumenten informeras om var villkoren kan granskas och att de på begäran skickas kostnadsfritt så snart som möjligt.

Om distansavtalet ingås elektroniskt, kan texten till dessa allmänna villkor tillhandahållas elektroniskt på ett sådant sätt att konsumenten enkelt kan lagra den på ett hållbart medium.

Vid motstridiga allmänna villkor kan konsumenten alltid åberopa den bestämmelse som är mest fördelaktig för honom.

Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor vid något tillfälle helt eller delvis är ogiltiga eller ogiltigförklaras, ska avtalet och dessa villkor i övrigt fortsätta att gälla, och den berörda bestämmelsen ska omedelbart ersättas genom ömsesidig överenskommelse med en bestämmelse som så långt som möjligt uppfyller syftet med den ursprungliga bestämmelsen.

Situationer som inte omfattas av dessa allmänna villkor ska bedömas “i enlighet med andan” i dessa allmänna villkor.

Oklarheter om tolkningen eller innehållet i en eller flera bestämmelser i dessa villkor ska tolkas “i enlighet med andan” i dessa allmänna villkor.


Artikel 4 – Erbjudandet

Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller är föremål för särskilda villkor, kommer detta tydligt att anges i erbjudandet.

Erbjudandet är icke-bindande. Näringsidkaren har rätt att ändra och justera erbjudandet.

Erbjudandet innehåller en fullständig och noggrann beskrivning av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Beskrivningen ska vara tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna göra en korrekt bedömning av erbjudandet. Om näringsidkaren använder bilder ska dessa vara en sann representation av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Uppenbara fel eller misstag i erbjudandet är inte bindande för näringsidkaren.

Alla bilder och specifikationer i erbjudandet är vägledande och kan inte ge upphov till ersättning eller rätt till uppsägning av avtalet.

Bilder av produkterna är en sann representation av de erbjudna produkterna. Näringsidkaren kan inte garantera att de visade färgerna exakt motsvarar de verkliga färgerna på produkterna.

Varje erbjudande innehåller sådan information att det är tydligt för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som gäller vid godkännande av erbjudandet. Detta inkluderar särskilt:

  • Priset exklusive tullavgifter och importmoms. Dessa extra kostnader kommer att vara på kundens bekostnad och risk. Post- och/eller kurirtjänsten kommer att använda sig av särskilda regler för post- och kurirtjänster vid import. Denna regel gäller när varorna importeras till destinationslandet inom EU, vilket är fallet här. Post- och/eller kurirtjänsten tar ut moms (eventuellt tillsammans med tullavgifter) från mottagaren av varorna.
  • Eventuella fraktkostnader.
  • Hur avtalet kommer att ingås och vilka steg som krävs för detta.
  • Om ångerrätten är tillämplig eller ej.
  • Betalningssätt, leverans och utförande av avtalet.
  • Tidsperioden för att acceptera erbjudandet, eller den period inom vilken näringsidkaren garanterar priset.
  • Kostnaden för distanskommunikation om kostnaden för att använda tekniken för distanskommunikation beräknas på en annan grund än den normala taxan för det använda kommunikationsmedlet.
  • Om avtalet arkiveras efter ingåendet, och i så fall hur det kan granskas av konsumenten.
  • Hur konsumenten kan kontrollera och om nödvändigt rätta de uppgifter som han har lämnat i samband med avtalet innan avtalet ingås.
  • Eventuella andra språk än svenska på vilka avtalet kan ingås.
  • Uppförandekoder som näringsidkaren har underkastat sig och hur konsumenten kan granska dessa uppförandekoder elektroniskt.
  • Minsta varaktighet för distansavtalet i händelse av ett löpande avtal. Valfritt: tillgängliga storlekar, färger, materialtyper.

Artikel 5 – Avtalet

Avtalet ingås, med förbehåll för bestämmelserna i punkt 4, när konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de angivna villkoren.

Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt, bekräftar näringsidkaren omedelbart mottagandet av acceptansen elektroniskt. Så länge mottagandet av denna acceptans inte har bekräftats av näringsidkaren, kan konsumenten häva avtalet.

Om avtalet ingås elektroniskt ska näringsidkaren vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda den elektroniska dataöverföringen och säkerställa en säker webbmijö. Om konsumenten kan betala elektroniskt, ska näringsidkaren vidta lämpliga säkerhetsåtgärder.

Näringsidkaren kan, inom lagliga ramar, undersöka om konsumenten kan uppfylla sina betalningsförpliktelser samt alla andra relevanta faktorer. Om näringsidkaren har skäl att inte ingå avtalet, har han rätt att neka beställningen eller ställa särskilda krav på genomförandet.

Näringsidkaren ska med produkten eller tjänsten tillhandahålla följande information, skriftligt eller på ett sådant sätt att den kan lagras av konsumenten på ett hållbart medium:

  • Besöksadressen till näringsidkarens verksamhetsställe där konsumenten kan lämna klagomål.
  • Villkoren för och hur konsumenten kan utöva sin ångerrätt, eller en tydlig indikation om ångerrätten är undantagen.
  • Information om garantier och befintlig service efter köp.
  • Uppgifterna som anges i artikel 4 punkt 3 i dessa villkor, om inte näringsidkaren redan har tillhandahållit dessa uppgifter till konsumenten före avtalets ingående.
  • Kraven för uppsägning av avtalet om avtalet har en löptid på mer än ett år eller är på obestämd tid.

Vid löpande avtal gäller bestämmelsen i föregående punkt endast för den första leveransen.

Varje avtal ingås under förutsättning att de relevanta produkterna finns tillgängliga.


Artikel 6 – Ångerrätt

Vid köp av produkter har konsumenten rätt att utan att ange skäl frånträda avtalet inom 14 dagar. Denna ångerfrist börjar dagen efter att konsumenten eller en av honom utsedd och till näringsidkaren anmäld representant har mottagit produkten.

Under ångerfristen ska konsumenten hantera produkten och förpackningen varsamt. Han får endast packa upp eller använda produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma om han vill behålla produkten. Om han utnyttjar sin ångerrätt ska han returnera produkten med alla tillhörande delar och – om möjligt – i originalskick och originalförpackning till näringsidkaren, i enlighet med näringsidkarens rimliga och tydliga instruktioner.

Om konsumenten vill utnyttja sin ångerrätt är han skyldig att informera näringsidkaren om detta inom 14 dagar efter mottagandet av produkten. Konsumenten ska göra detta genom ett skriftligt meddelande/e-post. Efter att konsumenten har meddelat att han vill utnyttja sin ångerrätt ska produkten returneras inom ytterligare 14 dagar. Konsumenten måste kunna bevisa att produkten har returnerats i tid, exempelvis genom ett fraktkvitto.

Om konsumenten efter utgången av de tidsfrister som anges i punkt 2 och 3 inte har meddelat att han vill utnyttja sin ångerrätt eller inte har returnerat produkten till näringsidkaren, anses köpet vara bindande.


Artikel 7 – Kostnader vid ångerrätt

Om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt står han själv för kostnaden för att returnera produkten.

Om konsumenten har betalat ett belopp, kommer näringsidkaren att återbetala detta belopp så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar efter ångerrätten har utnyttjats. Detta förutsätter dock att produkten redan har mottagits tillbaka av näringsidkaren eller att ett fullständigt bevis på retur kan tillhandahållas.


Artikel 8 – Undantag från ångerrätt

Näringsidkaren kan utesluta ångerrätten för produkter som beskrivs i punkt 2 och 3. Undantag från ångerrätten gäller endast om näringsidkaren tydligt har angett detta i erbjudandet eller åtminstone innan avtalet ingås.

Undantag från ångerrätten är endast möjligt för produkter:

  • som har framställts enligt konsumentens specifikationer;
  • som tydligt är av personlig karaktär;
  • som på grund av sin natur inte kan returneras;
  • som snabbt kan försämras eller bli för gamla;
  • vars pris är beroende av fluktuationer på den finansiella marknaden som näringsidkaren inte kan påverka;
  • för lösnummer av tidningar och tidskrifter;
  • för ljud- och video- eller datorprogramvaror där konsumenten har brutit förseglingen;
  • för hygienprodukter där konsumenten har brutit förseglingen.

Undantag från ångerrätten är endast möjligt för tjänster:

  • som avser boende, transport, restaurangtjänster eller fritidsaktiviteter som ska utföras på ett visst datum eller under en viss period;
  • där leveransen med konsumentens uttryckliga samtycke har påbörjats innan ångerfristen har löpt ut;
  • som avser vadslagning och lotterier.

Artikel 9 – Priset

Under giltighetstiden som anges i erbjudandet kommer priserna på de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna inte att höjas, med undantag för prisändringar till följd av ändringar i moms- eller skattesatser.

I avvikelse från föregående stycke kan näringsidkaren erbjuda produkter eller tjänster vars priser är beroende av fluktuationer på den finansiella marknaden och som näringsidkaren inte kan påverka, till variabla priser. Denna koppling till fluktuationer och det faktum att eventuella angivna priser är vägledande priser kommer att anges i erbjudandet.

Prisökningar inom 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de är resultatet av lagstiftning eller myndighetsbeslut.

Prisökningar som sker efter 3 månader från avtalets ingående är endast tillåtna om näringsidkaren har avtalat detta och:

  • de är resultatet av lagstiftning eller myndighetsbeslut; eller
  • konsumenten har rätt att säga upp avtalet från den dag då prishöjningen träder i kraft.

Leveransen sker enligt artikel 5, första stycket, i den nederländska mervärdesskattelagen 1968 i det land där transporten påbörjas. I detta fall sker leveransen utanför EU. Som följd av detta kommer tullavgifter och importmoms att debiteras mottagaren av post- eller kurirtjänsten. Därför kommer näringsidkaren inte att debitera någon moms.

Alla priser är med förbehåll för tryck- och skrivfel. För följderna av tryck- och skrivfel accepteras inget ansvar. Vid tryck- eller skrivfel är näringsidkaren inte skyldig att leverera produkten enligt det felaktiga priset.


Artikel 10 – Överensstämmelse och Garanti

Näringsidkaren garanterar att produkterna och/eller tjänsterna överensstämmer med avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, rimliga krav på tillförlitlighet och/eller användbarhet samt gällande lagstadgade bestämmelser och/eller myndighetsföreskrifter vid tidpunkten för avtalets ingående. Om det avtalas garanterar näringsidkaren även att produkten är lämplig för andra än normala användningsområden.

En garanti som lämnas av näringsidkaren, tillverkaren eller importören påverkar inte de lagstadgade rättigheter och anspråk som konsumenten kan ha enligt avtalet mot näringsidkaren.

Eventuella defekter eller felaktigt levererade produkter måste rapporteras skriftligen till näringsidkaren inom 14 dagar efter leveransen. Produkterna ska returneras i originalförpackningen och i nyskick.

Garantiperioden som ges av näringsidkaren motsvarar garantiperioden från tillverkaren. Näringsidkaren ansvarar dock aldrig för produkternas slutliga lämplighet för varje enskilt användningsområde av konsumenten, eller för eventuella råd om användning eller tillämpning av produkterna.

Garantin gäller inte om:

  • Konsumenten själv har reparerat och/eller ändrat de levererade produkterna eller låtit tredje part göra detta;
  • De levererade produkterna har utsatts för onormala förhållanden eller har behandlats vårdslöst eller i strid med näringsidkarens anvisningar och/eller informationen på förpackningen;
  • Defekten helt eller delvis beror på myndighetsföreskrifter om produktens natur eller kvalitet på de använda materialen.

Artikel 11 – Leverans och Utförande

Näringsidkaren ska iaktta största möjliga omsorg vid mottagande och utförande av beställningar av produkter.

Med beaktande av vad som anges i artikel 4 i dessa allmänna villkor, kommer företaget att genomföra accepterade beställningar skyndsamt men senast inom 30 dagar, om inte konsumenten har samtyckt till en längre leveranstid.

Om leveransen försenas, eller om en beställning inte kan utföras eller endast delvis kan utföras, kommer konsumenten att informeras om detta senast 30 dagar efter det att han har lagt beställningen. I så fall har konsumenten rätt att säga upp avtalet utan kostnad och har rätt till eventuella skadestånd.

Vid uppsägning enligt föregående stycke kommer näringsidkaren att återbetala det belopp som konsumenten har betalat så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar efter uppsägningen.

Om leverans av en beställd produkt visar sig vara omöjlig, kommer näringsidkaren att göra sitt bästa för att erbjuda en ersättningsprodukt. Senast vid leveransen kommer det på ett tydligt och begripligt sätt att anges att en ersättningsartikel levereras. Vid ersättningsartiklar kan ångerrätten inte uteslutas. Kostnaden för eventuell returfrakt står näringsidkaren för.

Risken för skador och/eller förlust av produkter övergår till konsumenten vid leverans till konsumenten eller en av konsumenten angiven och till näringsidkaren meddelad representant, om inte annat uttryckligen har avtalats.


Artikel 12 – Löpande avtal: varaktighet, uppsägning och förlängning

Uppsägning

  • Konsumenten kan när som helst säga upp ett avtal som löper tills vidare och som avser regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, med iakttagande av de överenskomna uppsägningsreglerna och en uppsägningstid på högst en månad.
  • Konsumenten kan när som helst säga upp ett tidsbestämt avtal som avser regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster vid utgången av den bestämda löptiden, med iakttagande av de överenskomna uppsägningsreglerna och en uppsägningstid på högst en månad.
  • Konsumenten kan säga upp de avtal som avses i föregående punkter:
    • när som helst och inte begränsas till uppsägning vid en viss tidpunkt eller under en viss period;
    • åtminstone på samma sätt som avtalet ingicks;
    • alltid med samma uppsägningstid som näringsidkaren har för sig själv.

Förlängning

  • Ett tidsbestämt avtal som avser regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster får inte tyst förlängas eller förnyas för en bestämd period.
  • I avvikelse från föregående punkt får ett tidsbestämt avtal som avser regelbunden leverans av dagstidningar och tidskrifter tyst förlängas för en bestämd period på högst tre månader, om konsumenten kan säga upp det förlängda avtalet vid utgången av förlängningen med en uppsägningstid på högst en månad.
  • Ett tidsbestämt avtal som avser regelbunden leverans av produkter eller tjänster får endast tyst förlängas på obestämd tid om konsumenten när som helst kan säga upp avtalet med en uppsägningstid på högst en månad och en uppsägningstid på högst tre månader om avtalet avser regelbunden, men mindre än en gång per månad, leverans av dagstidningar och tidskrifter.
  • Ett avtal med begränsad varaktighet för regelbunden leverans av dagstidningar och tidskrifter (prov- eller introduktionsabonnemang) förlängs inte tyst och upphör automatiskt efter prov- eller introduktionsperiodens utgång.

Varaktighet
Om ett avtal har en varaktighet på mer än ett år, kan konsumenten när som helst säga upp avtalet efter ett år med en uppsägningstid på högst en månad, såvida inte rimlighet och rättvisa hindrar uppsägning före avtalets slut.


Artikel 13 - Betalning

Om inte annat överenskommits ska beloppen som konsumenten är skyldig betalas inom 7 arbetsdagar efter ångerfristens början enligt artikel 6 punkt 1. Vid avtal om tjänster börjar denna period när konsumenten har fått bekräftelse på avtalet.

Konsumenten är skyldig att omedelbart informera näringsidkaren om eventuella fel i angivna betalningsuppgifter.

Vid utebliven betalning från konsumenten har näringsidkaren, med förbehåll för lagliga begränsningar, rätt att debitera de rimliga kostnader som har meddelats konsumenten i förväg.


Artikel 14 - Klagomålsförfarande

Klagomål om avtalets utförande måste lämnas in till näringsidkaren inom 7 dagar efter det att konsumenten har upptäckt bristerna, fullt beskrivna och tydligt formulerade.

Näringsidkaren ska svara på klagomål inom 14 dagar från mottagandet. Om ett klagomål kräver en längre handläggningstid, kommer näringsidkaren inom 14 dagar att svara med en bekräftelse på mottagandet och en indikation på när konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar.

Om klagomålet inte kan lösas i samförstånd uppstår en tvist som omfattas av tvistlösningsförfarandet.

Ett klagomål avbryter inte näringsidkarens skyldigheter, om inte näringsidkaren skriftligen anger något annat.

Om ett klagomål bedöms vara välgrundat av näringsidkaren kommer näringsidkaren, efter eget val, antingen att ersätta eller reparera de levererade produkterna kostnadsfritt.


Artikel 15 - Tvister

Avtal mellan näringsidkaren och konsumenten som omfattas av dessa allmänna villkor regleras uteslutande av nederländsk lag, även om konsumenten är bosatt utanför Nederländerna.